vrijdag 31 juli 2015

Goedgelovig

Geloven......we doen het allemaal. En allemaal anders. Al zullen sommigen zeggen dat ze nergens in geloven, maar geloof jij dat echt?

Mensen geloven dat andere mensen met overleden mensen kunnen praten, ik denk hierbij aan iemand als Derik Ogilvie. Hij is natuurlijk wel heel bijzonder want hij kan ook met babies fluisteren. Maar waar zitten die overleden mensen dan? Geloven deze mensen die Ogilvie aanhangen ook in een hemel? En een hemel bestaat niet zonder hel. Er is immers ook geen zwart zonder wit. Als ze inderdaad in een hemel geloven, dan komen er toch weer een heleboel andere vragen bij mij op. Wees gerust, ik zal ze niet gaan noemen, daar kunnen jullie zelf ook wel opkomen denk ik.

En mensen die nergens in geloven? Bestaat er echt zoiets als 'nergens in geloven'? Dat geloof ik niet. Iedereen heeft wel iets. Al is het maar in hunzelf. Waarom zou dat zijn? Waarom 'moeten' mensen ergens in geloven? En waarom kunnen mensen wél geloven dat een mens met doden kan praten, maar waarom kunnen ze niet in een God geloven?

En mensen die in de mens geloven? In de eigen kracht? Mediterend door het leven om in 'zen' met het heelal te komen. Om energie op te slurpen en daarmee de dagen weer door te komen.

Of de mensen die van alles een beetje geloven. Die zijn denk ik in de meerderheid.
Mediterende humanisten die op zondagavond na de kerk naar Derek Ogilvie gaan kijken en hopen dat ze iets bekends horen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...