maandag 6 september 2021

Voor wie doe je het?

 Voor eigen eer?

In plaats van een vlog maar weer even een blog. Scheelt maar één letter 🙂

Een corona-jaar en veel persoonlijke uitdagingen hebben ervoor gezorgd dat alles aan de kant heb gezet. Niet wat betreft het gezinsleven, wel alles daarbuiten ongeveer. Ook wat geloof betreft. Niet het geloof zelf, maar wel alle "verplichtingen" die het voor mij met zich meebracht, die ik mijzelf oplegde. Maar God laat nooit iemand alleen. God is er altijd, ook als jezelf even geen zin meer hebt. En dat laat Hij ook weten. Via Zijn woord en via andere mensen. Hoe? Tijdens de samenkomst van 15 augustus kwamen een aantal dingen voorbij.

Lied 350

1 - Kan ik in eigen kracht God dienen, het smalle pad zelfstandig gaan? Ben ik in staat mijn kruis te dragen, dagelijks achter Jezus aan? 

refr: Nee, niet ik maar Christus is het die mij daartoe de kracht verleend (2x)

2- Ben ik bij machte God te prijzen als mijn weg door woestijnen gaat? Ben ik in alle omstandigheden steeds tot trouwe liefde in staat?

3- Ben ik zo sterk dat ik door kan werken, ook als ik ontmoedigd raak? Ook al is geen mens mij dankbaar voor het vervullen van mijn taak?

Zeker dit laatste couplet was zeer treffend. Dit en een droom die nacht ervoor lieten me mijzelf afvragen waar ik alles voor deed. En vooral voor wie ! Voor mezelf of voor God? En als je eenmaal begint met jezelf dingen af te vragen, dan krijg je nog meer "aanwijzingen". Zoals lied 371 een week later.

Lied 371

1- Peil mij o God en weet mijn diepste grond. Toet mij o Heer en vind wat niemand vond. Kom met Uw licht dat iedere smet ontdekt, en ban dan uit wat nog mijn ziel bevlekt.

2- Hoor mij toch aan als ik mijn verlangen zeg. Hier ben ik Heer, neem al mijn zonden weg. Geef mij een geest die strijdend overwint en in de worsteling vrede en vreugde vind.

3 - Neem mij geheel en aan Uw beeld gelijk, dien ik U eeuwig in Uw koninkrijk. Geef me Uw bevel, bestem mij voor een taak. Maak mij een strijder voor Uw heilige zaak.

4 - Kom met Uw Geest die het levensvuur ontsteekt. O, wek mij op en schenk mij wat me ontbreekt. Kom met de kracht die het scheppingswerk herstelt, wijd me als apostel, vorm mij tot een held!

Hier is het het derde couplet wat eruit sprong voor mij.

Dit zijn zomaar wat teksten die je, die mij aan het denken zetten. Deed Jezus wat Hij deed om er zelf beter van te worden? Hij onderging de meest gruwelijke doodstraf! Het lijkt me niet dat je dat voor je plezier doet. 

Neem eruit wat voor jou van toepassing is en ga ermee bezig deze week, dat ga ik ook doen 🙂




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...