vrijdag 18 oktober 2013

Bidden helpt toch niet?


Vanavond was mijn oudste dochter een boek (Strijd in je denken - voor kinderen. Van Joyce Meyer) aan het lezen. Opeens zegt ze tegen mij: dat is inderdaad wel een rare vraag. Natuurlijk vraag ik welke vraag ze bedoelt. Ze leest voor uit haar boek: " Bidden voor een repetitie, dat is raar. En het helpt toch niet." Mijn antwoord?

Dat is toch geen rare vraag? Je mag God alles vragen. 
Maar God helpt je toch altijd? Daar hoef je toch niet voor te bidden?
Je bid toch ook voor het eten? Terwijl je weet dat God het al gezegend heeft. Je mag altijd hulp vragen aan God. Stel je voor dat met alles wat jij wilt doen ik je ongevraagd ga helpen. Je pakt een fles drinken en ik pak het uit je handen om je te helpen de fles open te maken. Of je wilt wat lezen, en ik pak het boek om je te helpen en je voor te lezen. Zou je dat prettig vinden?
Nou nee, niet echt denk ik.
Dat denk ik ook niet. En je leert er niks van. Zo is het met God ook. God kan alles voor je doen, maar daar leer je niets van. God wil graag dat je eerst zelf moeite en inspanning doet om iets te leren. Als je je best doet en God dan om hulp vraagt, zal hij je zeker helpen. Het is niet zo dat als je er zelf niets voor wilt doen, dat je dan lekker makkelijk kunt zeggen, ach dan bid ik er wel voor en dan lost God het wel voor me op. Zo werkt dat dus niet. Eerst zelf proberen, energie erin stoppen en leren. Dan zal God altijd voor je klaar staan. Net als ik. Ik zal het je ook eerst zelf laten proberen, maar als het je niet lukt, zal ik je altijd helpen. Zeker als je het me vraagt.

Heerlijk als kinderen zo bezig zijn. Ongemerkt leren ze zelf niet alleen, maar onderwijzen ze ons als ouders ook nog eens! Een gezin: onmisbaar!



3 opmerkingen:

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...