zaterdag 26 juli 2014

Verandering van bezit

Verhuizen


Wij zijn de laatste weken heel erg druk met verhuizen. Nu is het huis waar we naar toe gaan nog niet klaar. Hierdoor is het noodzakelijk dat we voor twee á drie maanden een ander onderkomen vinden. Gelukkig hebben we dat gevonden. De moeder van mijn vrouw was bereid om ons in huis te nemen, jawel het hele gezin. Zij krijgt er dus ineens vijf mensen bij. Een hele opgave voor haar denk ik.

Het is heel mooi om van dichtbij te zien wat mensen voor een ander over hebben. Het mensen in huis nemen, maar ook de mannen die hun vrije zaterdag opofferen om te komen helpen sjouwen. Geweldig toch? 

Maar zoals elke grote verandering in je leven, brengt een verhuizing ook stress met zich mee. Hebben we op tijd het huis leeg? Is de opslag die we gehuurd hebben groot genoeg? Allemaal vragen die door je hoofd spoken. 

En dan is er ook nog dat je, juist omdat je bij iemand in mag wonen, dat je automatisch je aan de daar geldende regels probeert te houden. Logisch toch? Hun huis, hun regels. Soms is dat best lastig, zeker als je zelf al je eigen 'landje' hebt gehad waar jouw regels golden. Maar ook dat gaat zeker lukken.

Eigenlijk is het net als met de aarde. Die is niet ontstaan door een grote knal. Welke regels zouden wij moeten hanteren als de aarde van een knal is? God heeft de aarde gemaakt en daarom behoren wij ons aan zijn regels te houden. Daar gaat het hele vraagstuk van het ontstaan van de aarde over. Als men toegeeft dat de aarde gemaakt is, dan gaan een heleboel dingen ineens opvallen. Want dan kloppen er een aantal dingen hier op aarde niet, en dan heb ik het voornamelijk over hoe mensen met situaties omgaan. 
Als de aarde van niemand is en door toeval ontstaan (door een explosie - en die veroorzaakt chaos. Laat maar eens iets ontploffen en kijk dan of de deeltjes allemaal netjes op een rij neervallen, of dat ze overal en nergens terecht komen), dan hebben wij ons ook niet aan regels te houden. We kunnen dan allemaal ons eigen stukje claimen en ons eigen ding doen. Eigenlijk kunnen we dan verder bouwen op dezelfde chaos als bij het ontstaan van de aarde. (in deze theorie)



2 opmerkingen:

  1. Het zijn niet in de laatste plaats de gelovigen die er een puinhoop van hebben gemaakt op aarde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp uit uw reactie(s) dat u er niets mee heeft. Toch gaat het mij te ver om de 'gelovigen' de schuld te geven. Ik kan diverse argumenten en voorbeelden aan gaan dragen, maar ik wil hier niet mee gaan doen met modder gooien. Ik zal uw voorbeeld van zwartgalligheid dus niet gaan volgen. Toch ben ik wel blij dat u toch regelmatig mijn blog volgt en leest. Ondanks uw ongeloof bent u toch dusdanig geïnteresseerd in het onderwerp dat u er steeds over wilt lezen.

      Het is inderdaad waar dat ook gelovigen fouten maken. Er zijn zelfs 'gelovigen' die zeggen wel in de bijbel te geloven, alleen bepaalde gedeelten in twijfel trekken, waaronder bijvoorbeeld Genesis. Die mensen schaar ik niet onder de noemer 'christenen' of 'gelovigen'. Maar dat is mijn opinie.

      Verwijderen

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...