zondag 20 juli 2014

Vernieuwing



Vandaag tijdens de dienst een Bijbeltekst gelezen die wel weer toepasselijk is deze periode. Het was Nehemia 1:8-9.

Denk toch aan wat U tegen Mozes hebt gezegd: “Als u zondigt, zal Ik u over verschillende landen verspreiden. Maar als u naar Mij terugkeert en zich nauwkeurig houdt aan mijn geboden, dan zal Ik u terugbrengen naar Jeruzalem, waar u ook bent. Want Jeruzalem is de plaats waaraan Ik mijn naam heb verbonden en die Ik voor u heb uitgekozen om er te wonen.” 

Ondanks de gevechten die nu allemaal gaande zijn in die regio heeft God hier tijdens de periode van Nehemia al de belofte gedaan dat iedere gelovige terug zal keren naar de plek die God uitgekozen heeft.

Verder lezen wij in Nehemia 1:6 dat hij de zonden belijd, niet alleen van de Israëlieten, maar ook van hemzelf en zijn familie. Daar begint het mee. Het belijden van je zonden in gebed. Die combinatie is onmisbaar.

Één van de liederen die wij bij deze dienst zongen bestond uit de volgende tekst:

Heer, wij vragen om vernieuwing; om een nieuwe stimulans
Door ons egocentrisch denken misten wij zo meen'ge kans

Refrein: 
Heer, wij smeken om vernieuwing; nieuwe visie, nieuwe kracht
opdat wij de wereld tonen wat van christenen wordt verwacht

Heer, wij vragen om vernieuwing; onze liefdesvlam brandt laag
Zelfzucht en gemakzucht maakten onze wil tot werken traag

Heer, wij vragen om vernieuwing; onze geestdrift is vaak schijn
want wij willen ons zo gaarne beter voordoen dan wij zijn

Heer, wij vragen om vernieuwing; onze blijdschap is verstomd
want wij zien zo weinig teek'nen dat uw rijk op aarde komt

Refrein (bij het laatste couplet)
Heer, wij danken voor vernieuwing die U toezegt in Uw Woord
Dank dat U, die alles nieuw maakt, onze bede nú verhoort.
Uit het liedboek van het LdH.

Dit lied sprak mij wel heel erg aan moet ik zeggen. Confronterend, maar heel erg waar. Wij denken als mens veel te vaak aan onszelf. Wij willen met zo weinig mogelijk moeite, zoveel mogelijk krijgen. Ook zijn wij te ongeduldig met het wachten op tekenen die wij verwachten van God. Ook al wordt er in deze tijd heel veel gesproken over tekenen van de eindtijd, ook dat kan te maken hebben met onze ongeduld.

Laten wij onze zonden belijden en in gebed bij de Heer brengen. Vraag daarna welke opdracht de Vader voor je klaar heeft liggen. Ben je ook bereid om die opdracht te aanvaarden en uit te voeren? Ongeacht wat die opdracht is? Discipelschap is ongelooflijk moeilijk, zeker in deze tijd.

Lijkt mij een mooie overdenking om de nieuwe week mee in te gaan.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...