maandag 10 november 2014

Kinderdoop?


Opnieuw onder de aandacht

Het is tegenwoordig weer een hot item; wel of niet laten dopen door onderdompeling, en is kinderdoop wel bijbels?
Binnen de verschillende stromingen heb je ook een verschillende uitleg natuurlijk. Mijn idee zoals ik het uit de bijbel haal zal ik hier proberen uit te leggen.

Johannes 1:12-13 
Maar allen die Hem wel aanvaard hebben en geloven in zijn Naam, heeft Hij het recht gegeven kinderen van God te worden. Zij worden opnieuw geboren, niet op natuurlijke wijze of vanuit menselijk verlangen of omdat een mens dat wil, maar zij zijn uit God geboren.

De geleerden zijn het er wel over eens dat het 'dopen' waar in Johannes over gesproken wordt, onderdompeling bedoelt wordt. Hier wordt dus bedoelt dat het gehele lichaam volledig onder water gehouden wordt voor een korte tijd. Besprenkelen wordt dus niet over gesproken, niet bij kinderen en niet bij volwassenen. Maar werden er wel kinderen gedoopt dan?

In handelingen 16:15 staat toch dat Lydia met haar 'huisgenoten'(Het Boek vertaling) of "haar huis"(NBG vertaling) gedoopt was?
Er zijn meerdere vertalingen voor het woord 'huis' zoals hier gebruikt. Ten tijde van het verhaal werd er niet over de kinderen gesproken. Als men het over "het gezin" of  "het huis" had, dan doelde men op de volwassen mensen binnen het huishouden. Dus de man en vrouw des huizes, en diens dienstboden of bedienden. In dit vers lezen we dus dat Lydia samen met haar dienstboden gedoopt is. Er wordt niet over de kinderen gesproken.

Marcus 1:4
Deze boodschapper was Johannes de Doper. Hij leefde in de woestijn en vertelde de mensen dat zij zich moesten laten dopen als een openbaar getuigenis van hun besluit om de zonde de rug toe te keren, zodat God hen kon vergeven.

Nog een indicatie dat de doop voor volwassenen is. Zal een kind een openbare getuigenis van berouw nodig hebben? Kán een baby deze beslissing nemen en aangeven aan iemand? Als een kind drie maanden oud is, moet het dan al een openbare getuigenis afleggen? Mijns inziens kan een kind dit nog niet doen. Er wordt van volwassenen wel verwacht dat ze een weloverwogen beslissing nemen en met hart en ziel voor Jezus kiezen. Dat wordt dan bezegeld met de doop, als start van een nieuw leven. Gewassen door het bloed van het Lam, één in Christus en opgestaan uit de dood.

Psalm 127:3
Kinderen zijn een geschenk van de Here. Hij beloont u met een nageslacht.
Kinderen zijn dus een volmaakt geschenk van God. Zij hoeven niet gedoopt te worden. Wanneer men vanuit het hart een weloverwogen keuze kan maken, kan men gedoopt worden. Kinderdoop is dus niet aan de orde.

Maar er is toch niet maar één manier waarop je gedoopt kunt worden?
Ook hier is de bijbel naar mijn idee duidelijk:

Efeziërs 4:5
Er is maar één Heer, één geloof en één doop.

Maar ook al ben je niet gedoopt, er is toch altijd genade?

Efeziërs 4:6-7
En wij hebben allemaal één en dezelfde God en Vader, die boven ons allen staat, die in ons allen is en door ons allen werkt. Maar ieder van ons heeft genade gekregen, naar de mate waarin Christus die gegeven heeft.

Ja er is dus genade, maar wel in de mate waarin Christus de gegeven heeft. Niet iedereen ontvangt dus dezelfde genade. Er is dus blijkbaar een criterium waaraan voldaan moet worden.

Als je het evangelie wel gehoord hebt maar afgewezen, dan werkt bekering niet volgens mij. Jezus heeft immers gezegd : Over wie Mij afwijst en niet luistert naar wat Ik zeg, zal op de laatste dag een oordeel gegeven worden, en wel door het woord dat Ik gesproken heb. Joh 12:47

Let wel, als je bij wijze van spreken op je sterfbed van Jezus en het evangelie hoort, en je dan bekeert, dan is de genade voor jou. Kijk maar naar de misdadiger die naast Jezus aan het kruis hing. Hij werd door Jezus ook aanvaard.

Handelingen 16:30-33
Daarop bracht hij hen naar buiten en vroeg: ‘Heren, wat moet ik doen om gered te worden?’ ‘Geloof in de Here Jezus,’ antwoordden zij. ‘Dan zult u gered worden en al uw huisgenoten ook.’ Zij verkondigden hem en zijn huisgenoten de boodschap van de Here. Hoewel het midden in de nacht was, nam de cipier hen mee en waste hun striemen. Direct daarna werden hij en al zijn huisgenoten gedoopt. 

Ook in dit gedeelte lezen wij over de huisgenoten die gedoopt worden nádat men het evangelie aanvaard heeft. Het is een verbinding die niet los van elkaar te zien is.

Op al deze gegevens heb ik mijn persoonlijke keuze gebaseerd. Voor mij is het dan ook duidelijk wat de Heer in dit geval van ons vraagt. Neem het aan als advies, of leg het naast je neer.




3 opmerkingen:

  1. Mooi om zo de Bijbel te onderzoeken! Ik heb je blog met plezier gelezen. Ik liep een beetje vast op de tekst uit Efeziërs 4:6-7
    en dat je erbij schrijft: "Ja er is dus genade, maar wel in de mate waarin Christus de gegeven heeft. Niet iedereen ontvangt dus dezelfde genade. Er is dus blijkbaar een criterium waaraan voldaan moet worden."


    Ik geloof niet in een criterium waar aan voldaan moet worden, wil i genade ontvangen. Christus heeft die genade gekocht. En Hij geeft het. Hij geeft het cadeau. Iedere zondaar die Jezus als Messias aanneemt, krijgt de genade in precies de goede maat die Christus Hem geven wil. Sommige in grotere mate ( zodat ze staande zullen blijven tijdens de martelingen) en een kleinere ( maar net zo rijk) Elke gelovige ontvangt de genade uit dezelfde hand en met hetzelfde doel. Precies passend bij de bediening, die ieder persoonlijk heeft. En daarom zo verschillend in mate. Niet afhankelijk van een bepaald criterium waar wij aan moeten voldoen.

    Ik vind Romeinen 6:12 erg mooi bij jouw tekst passen: "En nu hebben wij genadegaven, onderscheiden naar de genade die ons is gegeven."

    Voor mij zijn deze teksten niet iets wat met mijn doop te maken hebben maar meer met mijn leven als christen. Hoe leef ik puur? Hoe besteed ik mijn gaven in Zijn dienst?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed stuk! Ik ben zelf als kind gedoopt. Toen ik 15 was heb ik de kerk losgelaten. Op mijn 19e maakte ik een keus om jezus te volgen. En heb ik mij gedoopt door onderdompeling. Romeinen 6: 3-4 daarin lees je ook een mooie tekst over de doop. Ik vind dat zelf heel mooi omdat nu ik gedoopt ben mijn oude leven gestorven is. Als kind kon dit ook niet. Maar na mn bekering wel!

    Gods zegen allemaal!


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben als kind gedoopt. Rond Kerst. Ik was een maand oud :) Omdat de doop gelinkt is aan het verbond heb ik er altijd vol verwondering op teruggekeken.

    BeantwoordenVerwijderen

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...