zondag 17 november 2013

God roept

Zou jij antwoorden?

Door de hele bijbel heen kunnen we lezen dat God Zijn mensen roept. De apostelen werden aangesproken door Jezus en zonder twijfelen gingen zij Hem volgen. In het oude Testament lezen we bijvoorbeeld over Noach, hij moest een ark bouwen. Noach deed dat. Jona werd geroepen om naar Ninevé te gaan. Jona wilde niet en probeerde weg te komen. God zorgde ervoor dat Jona wél zij opdracht uit ging voeren. 

In Exodus (3) lezen we dat Mozes bezig was met de dingen van alledag. Hij overzag de kudde van zijn schoonvader Jetro en bemoeide zich met zijn eigen zaken. Waarschijnlijk liep hij zoals altijd, een vaste route. Een mens houd van gewoonte, misschien had Mozes wel een vaste plek waar hij ging rusten. Bij de berg Horeb aangekomen veranderde zijn routine ineens. Hij zag iets wat hij anders nooit zag. Een struik die in brand stond. Wat volgt is bepalend voor de rest van het verhaal. Mozes ziet dat er iets anders is als anders, en hij onderneemt aktie door te gaan kijken bij het vreemde verschijnsel. God had een engel gestuurd en door middel van een brandende struik werd de aandacht van Mozes getrokken. Doordat de struik wél in brand stond, maar niét verbrandde, werd Mozes nieuwsgierig. Door die stap te zetten liet Mozes zien dat hij open stond voor dingen die anderen voor onmogelijk houden. Hierdoor kon God hem inzetten voor de opdracht die Hij voor Mozes had. Dat blijkt nog een keer als God Mozes roept vanuit de brandende struik. Zou jij naar die struik toegelopen zijn? Of zou je omgedraaid zijn en weggelopen? Iets wat ik heel goed zou kunnen begrijpen. Mozes liep nog iets dichter naar de struik toe en antwoordde de struik. Pas daarna maakte God bekend dat Hij het was en bedekte Mozes zijn gezicht.

'God roept alleen mensen die willen'. Iets wat je wel vaker hoort. Maar is dat ook zo? Wilde Mozes de opdracht van God aannemen? In het begin zeker niet. Mozes zocht allerlei excuses om het maar niet te hoeven doen. Het is ook niet niks om aan de heerser van een land te gaan vertellen dat hij alle slaven moet laten gaan. Mozes kwam met alle menselijke uitvluchten:

  • Dat kan ik niet, daar ben ik niet geschikt voor
  • Als ze vragen wie het mij gezegd heeft, wat moet ik dan zeggen?
  • Waarom zal men iemand als mij geloven?
  • Ik ben helemaal geen spreker, stuur iemand anders die beter kan praten!
  • Stuur alstublieft een ander!
Maar God stuurde Mozes op weg naar de Farao. "Ik ben bij je" zei God tegen Mozes. Dat was genoeg om te geloven en te vertrouwen. Vanaf dat moment is God altijd dicht bij Mozes geweest. 

God is ook dicht bij jou. Ook voor jou heeft Hij een taak te doen op deze aarde. Misschien heb je al wel eens een idee voor iets gehad, waarvan je dacht; 'Dat kan ik niet, daar ben ik niet geschikt voor', of 'Ik weet niet wat ik moet zeggen', of misschien hoop je wel dat een ander het voor je doet. Denk dan nog eens terug aan dit verhaal van Mozes. Ondanks al zijn bedenkingen (die van Mozes) ging hij toch op weg om de taak die God voor hem klaar had liggen, uit te voeren. In de wetenschap dat God bij hem zou zijn en hem zou helpen. 

Heb jij de roep van God al  beantwoord, of twijfel je nog?


9 opmerkingen:

  1. Ik vind dit zo ongelooflijk moeilijk!
    Een hele goede vriend en ik praten/filosoferen hier erg vaak over.

    bijvoorbeeld:
    Ikzelf ben volledig afgekeurd en heb dus in principe de hele dag de tijd aan mezelf.
    "Kan de Heer daar een bedoeling mee hebben?"
    Mijn vrouw (5jaar zendeling geweest in Brazilië) is nu ook afgekeurd.
    "Kan God dáár misschien een bedoeling mee hebben?"

    Hoe komen we daar achter? Hoe leren we om de stem van God te horen èn te verstaan?!
    En inderdaad, wat u al schrijft:

    . Dat kan ik niet, daar ben ik niet geschikt voor
    . Als ze vragen wie het mij gezegd heeft, wat moet ik dan zeggen?
    . Waarom zal men iemand als mij geloven?
    . Ik ben helemaal geen spreker, stuur iemand anders die beter kan praten!
    . Stuur alstublieft een ander!

    ...zou u geschreven kunnen hebben voor mij!
    Het nl. zó griezelig herkenbaar....
    Zo schreef ik laatst bij iemand als reactie:
    "Inderdaad kan ik zelf ook niet praten. Laat anderen dat maar doen en laat mij
    maar gewoon schrijven. Dat kan ik redelijk goed en is bovendien een stùk 'veiliger'...."

    God's warme deken van liefde,

    Sebo Hilberts

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeg maar 'je' hoor.
      Als ik het zo hoor hebben jullie al een druk leven gehad. Misschien tijd om tot rust te komen? ;) In die 'rust' kun je dan doen waar je goed in bent: schrijven! Ook met schrijven kun je veel mensen bereiken. We hebben allemaal onze eigen gaves gekregen, die één spreekt, de ander schrijft. Probeer niet goed te zijn in iets waar een ander beter in is. Ontwikkel je eigen talenten en zet dat in.

      Verwijderen
    2. Probeer niet goed te zijn in iets waar een ander beter in is. Dat lijkt op "Dat kan ik niet, daar ben ik niet geschikt voor". Velen van ons hebben verborgen talenten. Talenten waarvan je zelf niet eens bewust bent dat je het hebt of dat je het weggestopt hebt uit onzekerheid omdat een ander er beter in is. Ik zou eerder zeggen: ontwikkel je roeping. Maar dan is inderdaad de vraag: wat is je roeping en hoe versta je de stem van God?

      Verwijderen
  2. Gelovigen weten dat "stem van God" en "roepen van God" bijbelse menselijke taalpoging is, toen veel makkelijker dan nu gehanteerd, om de gelovig persoonlijk gevoelde en gedachte aanwezigheid te verwoorden van die Ander, die, zoals we meekregen, van ons houdt en ons "oproept" het beste uit onszelf te halen. We weten nu ook zeker, dat het wat anders is dan het befaamde "stemmen horen"! Bij deze "stem" moeten we tastend met ons geweten en anderen het zelf doen en krijgen geen "aanwijzingen van boven" . Soms weten we zelfs beter dat het niet lukt. Soms kennen we intense opluchting als het wel lukt. Altijd kost het kruim. En gelovig weten we gelukkig als Mozes nog steeds ,dat "Hij bij ons is"(=Jah) en hoe dat weten we niet(=weh) ons inderdaad niet laat vallen, zoals mensen ons kunnen laten vallen. joost tibosch sr

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht ook geroepen te zijn een kleine site op te zetten. Daar voegden zich 3 langdurig zieken bij. Terwijl ikzelf hherstellende was van een zware depressie. Bovendien kreeg ik psychotisch verschijnselen. Op het moment dat ik besloot dit, als laten blijken dat ik hen begreep, haakten 2 van hen af. Ik ben nu nog over met 1 "lid". Ben ik echt geroepen en is dit wel iets voor mij? Of ben ik slechts een lijder die puur en alleen voor zich moet laten bidden.... ik wil ook zo graag wat voor de ander kunnen doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom zou God je niet hiertoe geroepen kunnen hebben? Juist als er (maar) 1 lid overblijft, juist dan kun je elkaar de volle aandacht geven lijkt mij. 'God geeft je niet meer dan je aankunt'. Misschien is 1 iemand tegelijk wel genoeg voor jou om nu je aandacht aan te geven, of kan die ander er maar 1 tegelijk aan. Vergeet namelijk niet dat ook voor de ander dit goed zou kunnen werken als die persoon merkt dat hij of zij jou ook aan het helpen is! Je kunt er zeker van zijn dat je absoluut iets voor een ander aan het doen bent al! Heel veel succes en Gods zegen

      Verwijderen
    2. Wauw, wat een mooi antwoord Harry.

      Verwijderen
  4. Wat een mooie blog en mooie antwoorden ( hoewel een beetje schrijnend soms). Ik ben het met Harry eens: we hebben allemaal onze eigen gaven. Onze eigen ( kleine) bediening. Misschien een beetje simpel van me maar ik moet denken aan dat kinderversje dat ik mijn dochters vroeger leerde:

    Jezus zegt, dat Hij hier van ons verwacht,
    dat wij zijn als kaarsjes, brandend in de nacht.
    En Hij wenst dat ieder tot Zijn ere schijn';
    jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn'!

    Jezus zegt, dat Hij ieders kaarsje ziet,
    of het helder licht geeft of ook bijna niet,
    Hij ziet uit de Hemel of wij lichtjes zijn;
    jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn'!

    Jezus zegt ons ook, dat 't zo donker is,
    overal op aarde zonde en droefenis;
    laat ons dan in 't duister held're lichtjes zijn;
    jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn'!

    BeantwoordenVerwijderen

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...