zondag 10 november 2013

Wat wij ook doen (psalm 139)


In deze psalm kunnen we lezen hoe goed God ons kent. In het dagelijkse leven laten wij niet graag aan anderen zien we wij nu eigenlijk echt zijn. Niemand kent ons voor de volle 100%. Op welke manier dan ook, dragen wij voor de buitenwereld een masker. We leggen niet onze ziel en zaligheid zomaar open en bloot op straat. Daar zijn wij mensen zo goed in geworden, dat we het vaak niet eens doorhebben. "Maar ik ben toch een open boek voor iedereen, ik ben altijd eerlijk tegen anderen". En tóch weet niet iedereen alles van ons. En dat is maar goed ook. Soms kunnen we onze gedachten niet onder controle houden, en als we dan gelijk zouden zeggen wat we denken, dan hadden we veel meer vijanden denk ik zo. En wat lezen we in psalm 139?

Psalm 139:1-2
HERE, U ziet alles van mij,
U kent mij helemaal zoals ik ben.
U weet het als ik zit en als ik weer opsta,
vanuit de hemel weet U wat ik denk.

David geeft hier aan dat God álles van je weet. Hoeveel haren je op je hoofd hebt (Marcus 10:30). Ja, zelfs wat je denkt! Alles wat je denkt weet God. Dat is behoorlijk confronterend inderdaad. Er kan dus echt helemaal niets geheim gehouden worden voor God de Vader. 

Psalm 139:3-12
U ziet waar ik heen ga en weet wanneer ik ga liggen.
Alles wat ik doe, is voor U bekend.
Elk woord dat ik uitspreek kent U al, HERE.
U bent bij mij, naast mij, voor mij, achter mij.
Uw hand rust op mij.
Het is voor mij onmogelijk dat te begrijpen.
Het is zo wonderlijk, zo hoog.
Hoe zou ik mij kunnen verbergen voor uw Geest,
waar zou ik naar toe moeten om U te ontvluchten?
Als ik naar de hemel ging, zag ik U daar.
Als ik neerdaalde in het dodenrijk, zou ik U ook daar ontmoeten.
Zelfs als ik vleugels had
en ging wonen aan de andere kant van de zee,
zou ik U daar ontmoeten.
U zou mij vasthouden
en uw rechterhand zou mij stevig leiden.
Stel dat ik zei dat de duisternis op mij kon vallen,
dan zou het nog licht om mij heen zijn.
Ook de duisternis kan niets voor U verbergen.
Voor U is de nacht net zo licht als de dag
en duisternis betekent niets voor U.

En het klinkt misschien hopeloos, maar vluchten kun je ook al niet. Zoals we in bovenstaande verzen kunnen lezen is alles al bekend en is God overal. En toch, en toch, ja toch houd God van ons! Het is inderdaad onmogelijk om zoiets te begrijpen. Als ik alles van een ander mens zou weten, zou ik dan van die persoon kunnen houden? Als ik zijn allerdiepste geheimen zou kennen?

Het is natuurlijk ook mooi als God overal is. Als je bijvoorbeeld een probleem hebt, hoef je dus niet naar een kerk te gaan om God te zoeken. Tegenwoordig is dat vaak ook lastig buiten de openingstijden.....Maar God is overal en altijd! Je kunt dus ook rustig op je kamertje gaan zitten en naar de Vader toe gaan. Dat geeft toch een zeker gevoel?

Maar hoe kan God dan zoveel van ons houden? Iedereen denkt toch wel eens verkeerde dingen, of doet dingen die eigenlijk het daglicht niet kunnen zien?

Efeziërs 2:4 
Maar Gods liefde voor ons is zo groot dat Hij ons volledig gratie heeft verleend, zelfs al waren wij door onze overtredingen dood voor Hem. Hij heeft ons samen met Christus levend gemaakt! Wat een genade! Dat u gered bent, is enkel en alleen genade van God.

God heeft ons genade gegeven. Met het sterven van Jezus aan het kruis zijn ook onze zonden gestorven. Wij mogen weer opstaan als nieuwe mensen. Dat betekend niet dat we niets meer hoeven te doen natuurlijk. We zijn vergeven, maar we moeten wel onze werken blijven doen.

2 Petrus 1:3-8
Want als u Hem beter leert kennen, zal Hij u door zijn grote kracht alles geven wat u nodig hebt om werkelijk goed te leven, Hij zal zelfs zijn heerlijkheid en goedheid met ons delen! Hij heeft ons geweldig grote en waardevolle beloften gedaan: Hij redt ons van de begeerten en het verderf om ons heen en geeft ons deel aan zijn eigen wezen. Maar daarvoor hebt u meer nodig dan vertrouwen alleen. U moet ook uw best doen om goed te zijn en zelfs dat is niet genoeg. U moet God beter leren kennen en weten wat Hij wil. Leer uw eigen verlangens opzij te zetten en geduldig vol te houden, zodat u God kunt dienen. Dan bent u klaar om een vriend te zijn voor uw medechristenen en om alle mensen lief te hebben. Als u deze eigenschappen in overvloed bezit, zullen ze werkzaam en vruchtbaar zijn om de Here Jezus Christus steeds beter te leren kennen.

Ondanks onze zondige natuur is God bereid ons alles te geven wat Hij ons beloofd heeft. Wat wij daar voor moeten doen? Onze eigen (aardse) verlangens opzij zetten. Vertrouwen op God. Zijn Woord is Waarheid. Hij heeft nog nooit een belofte gebroken en zal daar ook nu niet mee beginnen. Geef liefde aan medechristenen en wees een vriend. Help hen waar mogelijk, en doe dat ook voor niet-christenen. En ja, dat is moeilijk, Omdat wij ook vaak denken te weten wat een ander denkt. En daar worden we dan op zijn zachts gezegd niet blij van. Toch moeten we de ander lief hebben en liefdevol behandelen. Op die manier zal God zich steeds meer aan ons openbaren. Maar wat wij ook doen, er is niets wat wij kunnen doen om de liefde van God te vergroten, en er is ook niets wat wij kunnen doen om de liefde van God kwijt te raken. God heeft ons immers van de eerste vezel af gemaakt?

Psalm 139:13-16
U hebt mij immers in de buik van mijn moeder gemaakt?
Mijn hele lichaam werd door U geweven.
Ik prijs U, omdat U mij zo prachtig hebt gemaakt.
Alles wat U doet, is wonderbaarlijk.
Alles in mij getuigt daarvan.
 U zag elk van mijn botten,
terwijl zij in het verborgene werden gemaakt.
U zag mij al toen ik nog geen vorm had.
Elke dag van mijn leven stond toen al in uw boek opgeschreven.

Amen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...