donderdag 9 januari 2014

Levensstijl

Geschreven door Paulus vanuit de gevangenis.

Ik bid dat u meer en meer van liefde zult overvloeien, zodat u een diep geloof en inzicht in de dingen van God zult krijgen. Ik wil dat u scherp kunt onderscheiden waar het op aankomt. Dan zult u op de dag van Christus zuiver zijn, zonder dat er iets op u aan te merken is, en zal uit heel uw doen en laten blijken dat u, dankzij Jezus Christus, Gods wil doet. Daarvoor moet God geëerd en geprezen worden.
Het volgende wil ik u graag laten weten, beste vrienden: alles wat mij hier is overkomen, heeft ertoe bijgedragen dat het goede nieuws over Jezus Christus beter bekend werd. Allen hier, ook de soldaten, weten dat ik vanwege mijn geloof in Christus gevangen zit. En door mijn gevangenschap lijken vele christenen hier hun vrees voor de boeien te hebben overwonnen. Op de een of andere manier heeft mijn geduld hen bemoedigd, met als gevolg dat zij steeds vrijmoediger spreken over Jezus Christus. (Filippenzen 1:9-14)

Er vallen mij een paar dingen op in dit stukje. Ten eerste dat Paulus bid dat de mensen van Filipi en de leiders en diakenen over zullen vloeien van liefde. Want daardoor zullen zij in staat zijn onderscheid te maken tussen wat wel en niet hoort. Tussen goed en fout. Ze zullen dan op gaan vallen door hun manier van leven. Daardoor zal het licht van Jezus gaan schijnen in het hart van andere mensen. 'Goed voorbeeld doet goed volgen' zeggen we toch vaak? En dat dat inderdaad zo is bewijst Paulus gelijk met zijn vervolg: vele christenen lijken hun angst aan de kant gezet te hebben om voor hun geloof uit te komen. Juist door de gevangenschap van Paulus. Door alles wat hij doormaakt in de gevangenis en de manier waarmee hij ermee om gaat zijn een grote stimulans voor zijn mede-christenen.

Ben jij wel eens een bemoediging voor je directe omgeving? Laat jij het 'licht' wel eens schijnen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...