zondag 24 augustus 2014

Kracht van geloof



Hoe sterk geloven wij?

Elke keer als ik in een dienst of viering van een kerkgemeenschap ben, wordt er voor zieken gebeden. Dit is zeker niet verkeerd, het moet juist ook. Maar toch moet ik dan regelmatig aan de woorden van Jezus denken: "In Mijn naam zullen ze mensen de handen opleggen, mensen genezen, demonen uitdrijven en andere wonderen doen." Jezus heeft het hier toch niet over het bidden voor een ander? Hij heeft het echt letterlijk over het opleggen van handen om mensen echt te genezen. Als Jezus dat zegt, waarom twijfelen wij er dan aan dat wij dat kunnen? Hebben wij te weinig vertrouwen in onszelf?

Marcus 11:23-24
Ik verzeker jullie: als je gelooft en je tegen deze berg zou zeggen: “Ga hier vandaan en val in de zee,” dan gebeurt het absoluut! Maar denk eraan: dat kan alleen als je gelooft dat het zal gaan zoals jij zegt en er geen spoor van twijfel in je hart is. Wat je in het gebed ook vraagt, je krijgt het als je gelooft dat je het al ontvangen hebt.

Jezus zegt hier dat als we sterk genoeg geloven, we zelfs BERGEN kunnen verplaatsen! Dan moeten we ook mensen kunnen genezen. Als wij anderen de handen opleggen en bidden voor genezing, dan zal de Heilige Geest door ons heen werken en genezing schenken.

En waarom kunnen wij dat soort dingen dan?
Romeinen 8:15-17
Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.

Wij zijn erfgenamen van Jezus. Doordat wij kinderen van God zijn, erven wij van de Vader. Door de Heilige Geest krijgen wij de kracht om zieken te genezen, demonen uit te drijven en invloed op de elementen uit te oefenen. Heb je dat al eens in volledige overtuiging geprobeerd? Echt volledige overtuiging? Ik heb het wel eens geprobeerd, helaas ben ik niet sterk genoeg om enige twijfel buiten te sluiten. Zo zullen er meer mensen zijn die van zichzelf denken dat zij niet goed genoeg zijn voor zoiets. Toch is de belofte van Jezus dat wij wél zo goed (kunnen) zijn. Dat ook wij mensen kunnen helpen met het doen van wonderen. Je moet alleen overtuigd van de waarheid zijn.

Wat is geloof? Het is de zekerheid dat onze hoop werkelijkheid wordt en het is overtuigd zijn van het bestaan van dingen die je niet ziet.
Hebreeën 11:1

Overtuigd zijn van het bestaan van dingen die je niet ziet. Er volledig van overtuigd zijn. En dat is best moeilijk. Ook de zekerheid dat onze hoop werkelijkheid wordt. Hoe vaak twijfelen we niet? De zekerheid dat die persoon waarvoor je bid en je handen oplegt ook daadwerkelijk geneest. Dus het niet hopen, maar het zeker weten. Dat is moeilijk.Overtuigd zijn van de kracht van de Heilige Geest.



21 opmerkingen:

  1. Harry, wanneer je ooit genoeg overtuigd bent van de kracht van de heilige Geest, wil je mij dan even komen genezen, ajb?

    De Bijbel is een geestelijk Boek. En zo moeten wij hem ook lezen meen ik. Doordat vele pinksterchristenen op een ziekelijke wijze kicken op wonderen is het Lichaam onvoorstelbaar veel leed aangedaan. Het welvaartsevangelie, inclusief het 'genezingsevangelie', is de grootste leugen in Christenland. Het maakt meer kapot dan het Lichaam lief is......

    De broeder die mij een arm om mijn schouder legt in mijn diepe lichamelijke pijn, is voor mij oneindig meer een Jezusvolger dan zij die verslaafd zijn aan (zogenaamde) wonderen. Deze lieden willen enkel wonderen zien!! Maar mee-lijden? Ho maar..
    Ik was ziek, en gij hebt mij 'genezen'? Of: "gij hebt mij bezocht?" ....

    "Ik heb het wel eens geprobeerd, helaas ben ik niet sterk genoeg om enige twijfel buiten te sluiten."
    Hou jezelf ajb niet voor de gek Harry. Genezen is geen werkwoord, en ook geen geloofsspelletje... Genezing is een WONDER.
    Nooit meer vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marcus 16:15-18 ‘15 Trek de wereld in,’ zei Hij tegen hen, ‘en vertel aan de hele schepping het goede nieuws over Mij. 16 Wie het geloven en gedoopt worden, zullen gered worden. Maar wie het niet geloven, zullen worden gestraft. 17 De mensen die het geloven, zullen hieraan te herkennen zijn: zij zullen in mijn naam boze geesten verjagen, zij zullen in nieuwe talen spreken, 18 zij zullen slangen kunnen vastpakken, en als zij iets giftigs drinken, zal hun dat geen kwaad doen, zij zullen zieke mensen de handen opleggen en genezen.’

      Dit bedoelde Jezus dus alleen puur geestelijk?
      Vers 20: De leerlingen trokken erop uit om overal het geweldige nieuws te vertellen. En de Here werkte met hen mee. Hij zette hun woorden kracht bij door er wonderen op te laten volgen.

      De Heer zette hun woorden kracht bij door er wonderen op te laten volgen.
      Ook puur geestelijk? Of hebben de discipelen daadwerkelijk (m.b.v. de Heilige geest) mensen genezen? Als de discipelen m.b.v. de H.G. daadwerkelijk mensen hebben genezen (ook lichamelijk) waarom zou er nu dan een beperking op liggen dat het alleen maar geestelijk bedoeld is? Wanneer is die omslag dan gekomen? Die vind ik niet terug namelijk.

      Natuurlijk ben ik het helemaal met je eens dat alleen een stukje aandacht ook al heel veel leed kan verzachten. Maar het gaat verder dan dat. En daar mogen we best open voor staan.

      Verwijderen
    2. Natuurlijk mogen we daar voor openstaan, moeten misschien wel. Maar wanneer een zieke met wie jij Harry om genezing bid, toch ziek blijft, en misschien wel sterft, ligt dat niet per definitie aan jou natuurlijk. Ik hoop van ganse harte dat je dat begrijpt.

      We leven ook echt in een andere tijd van Gods heilsplan geloof ik. Daar ben ik van overtuigd. Al veel christenen om mij heen met wie intensief en oprecht gebeden is voor genezing zijn toch zieker geworden en gestorven aan hun ziekte.
      God geneest nog steeds, geen enkele twijfel daarover, maar kennelijk is het voor Hem niet zo belangrijk, Hij heeft hogere doelen zogezegd. Anders zou het véél vaker gebeuren!

      En ik deel graag als chronisch pijnpatiënt mede dat ik niets liever wil dan genezen!! Maar dat ik toch ook wel blij ben dat het zo sporadisch gebeurd ....

      Verwijderen
    3. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. En natuurlijk geneest ook niet iedereen. Dat hangt inderdaad niet van diegene af die bid, maar van de Heilige Geest. En inderdaad moeten mensen ook sterven, of pijn lijden. Dat is helaas niet anders. Wat ik bedoel en graag zou zien, is dat er net van tevoren al gedacht wordt: ach, handen opleggen werkt tegenwoordig toch niet meer. Dat werkte alleen in de tijd van de bijbel. Want ik ben er van overtuigd dat het niet zo is, dat het ook in deze dagen nog steeds waarheid is en het ook nu nog werkt. En misschien gebeurt het daarom ook wel niet meer zoveel. Juist omdat we er niet echt meer in geloven. En ach, we leven in de eindtijd, dus waarom zouden we nu nog proberen dat soort dingen op te pakken of vol te houden. Alle tekenen wijzen erop dat Jezus snel terug komt, dus heeft het niet echt zin meer. We moeten ons maar meer richten op onze eigen redding, want Hij komt als een dief in de nacht, niemand weet wanneer precies. Maar we weten wel dat het niet lang meer kan duren, dus kunnen we beter zorgen dat wijzelf in elk geval klaar staan voor als het zover is. Niet teveel tijd meer aan een ander besteden.

      Ik denk niet dat je het zo zwart wit bedoelt, en ik overdrijf nu ook wel een beetje om mijn punt te verduidelijken. Je kunt alles van twee kanten zien. Genezen er zo weinig mensen omdat het niet meer werkt, of omdat steeds minder mensen erin geloven en het proberen? En nogmaals, het proberen is geen garantie dat men ook geneest.

      Verwijderen
    4. Proberen Harry? "Proberen"?
      Niet iedereen geneest zeg je. De realiteit is dat bijna niemand echt geneest. Het tegenovergestelde dus ongeveer.

      Heb je de bijbelteksten gelezen die ik erbij had gezet? Over lijden en 'zelfs' ziek-zijn staan veel teksten in het NT. zie bv Rom. 8: 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.
      18 Ik ben ervan overtuigd dat het lijden van deze tijd in geen verhouding staat tot de luister die ons in de toekomst zal worden geopenbaard.
      of bv. Fil. 1: 29 Aan u is de genade geschonken niet alleen in Christus te geloven, maar ook voor Hem te lijden.

      bestudeer de Bijbel vanuit dit Perspectief, Harry.
      Gods zegen!

      Verwijderen
    5. Zal ik zeker doen. Kun jij, ondanks je pijn, het ook eens van mijn kant bekijken? De ietwat positievere kant? En dan moet ik wel heel slecht zijn. Ik heb geen ziekte. Ik 'lijd' niet echt. Ben ik daarom dan een mindere christen? Wij moeten dus lijden om één te zijn met Jezus? Dus moet ik eigenlijk niet bidden voor genezing van anderen, maar om het tegenovergestelde voor mezelf?

      Gods zegen en ik zal zeker ook bidden :)

      Verwijderen
    6. Bedoelde het zo dat het goed is om de bijbel vanuit het perspectief van lijden en vergankelijkheid te lezen. Vergat het woordje: eens. (Bestudeer de bijbel eens..) Sorry voor de verwarring.
      Dit omdat je dan vaak meer zicht krijgt in hoe God ons juist in het NT op de eeuwigheid wijst. Keer op keer.
      Jij slechter omdat je niet ziek bent, lijdt? Haha, zeker niet! Dat is ook niet wat ik schreef maar oké. Stel je voor.. Nee, dan ben ik heel wat slechter hoor ;)
      De bijbel leert ons in die zin juist geen onderscheidt. Wel dat we nederig moeten worden. Sterven aan onszelf.

      Verwijderen
  2. Idd, we twijfelen soms best wel veel. Ik vind het een goed stukje om over na te denken. Toch heb ik zelf andere gedacht. God ziet alles zoveel breder dan wij. Heel mooi dat je iemand wilt genezen in Jezus naam maar weten wij Gods plan wel, met de persoon die we graag genezen willen zien? Ik kan me wel focussen op mijzelf en mijn geloof in Zijn almacht. Maar dat is toch eigenlijk heel erg beperkt want onze God is meer dan almachtig. Als Hij echt zou willen dat een persoon genezen zou worden, zou Hij iemand genezen ondanks jouw gebrek aan geloof. Ik ben van mening dat er te weinig na gedacht wordt over een breder plan van God. Waarin ook het lijden van zijn kinderen, dat Hij om wat voor reden dan ook toelaat, een betekenis heeft die wij pas later zullen ontdekken. Daarom bid ik om genezing maar houdt een gezonde balans door te zeggen: maar Uw wil geschiedde. Zijn wil en plan is soms zo anders, hoger, dan mijn plan. Paulus werd ook niet verlost van zijn doorn. Dat was geen bebrek aan geloof. Hij had ook niet te weinig overtuigingskracht. God gebruikte deze doorn. ( zomaar wat gedachten ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Uit beide verhalen proef ik iets van:" dat moet je niet doen, als God wil dat die persoon geneest, dan heeft Hij daar jou gebed niet bij nodig." Het is een mooi vertrouwen. Als God had gewild dat Zijn volk uit Egypte bevrijd werd, dan kan Hij dat gewoon doen, daar heeft God niemand voor nodig. Toch stuurde Hij Mozes diverse keren naar de farao. God had zelf Goliath kunnen verslaan, toch stuurde Hij David. God had zelf deze wereld kunnen verlossen van zonden, toch stuurde Hij Jezus. Het valt misschien niet zo op, maar als we eens beter gaan kijken naar de wonderen die we zien gebeuren, dan moet het opvallen dat daar meestal mensen bij betrokken zijn. God werkt door ons heen. De Heilige Geest die wij als mens ontvangen hebben werkt door ons heen. Natuurlijk kan God alles anders maken, Hij is immers de Schepper van alles! De reden waarom er ziekten bestaan en mensen narigheid meemaken weten we, al begrijpen we het misschien niet altijd. En het kan inderdaad ook zo zijn dat die persoon die ziek is, daar op welke manier dan ook sterker van wordt, of iets anders positiefs eruit kan halen. Het kan ook voor de omgeving van die persoon een bepaalde uitdaging hebben. En zou het dan niet 'zonde' zijn om door twijfel dan maar niets te doen? Zeker zal niet iedereen genezen, omdat wij niet weten voor wie die beproeving bedoeld is. Onder het mom van 'baat het niet, schaden zal het zeker niet' lijkt het me niet verkeerd om het zo nu en dan eens te proberen. Het staat immers beschreven dat wij mensen (door de Heilige Geest) dat ook kunnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb ik toch net een sterke preek op mijn blog gezet wat mooi aansluit bij dit onderwerp. (Blijf altijd zingen!) Niet zozeer over wel of niet genezen, maar over waarom God het lijden toestaat en hoe wij hiermee om kunnen gaan. In ieder geval niet streven naar genezing, maar streven dichtbij God te zijn en te blijven en alles van Hem te verwachten! Men is vreselijk gericht op het genezen van uiterlijke kenmerken van ziekten, terwijl God ook absoluut mensen van binnen geneest (misschien wel meer)! En zelfs daar begint! In het hart van de mens, waar genezing het meest nodig is...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Al ben ik misschien de enige die erin gelooft, ik blijf me vasthouden aan wat Jezus zelf gezegd heeft. Wie ben ik immers om dat in twijfel te trekken?

    Marcus 11:23-24
    23 Ik verzeker jullie: als je gelooft en je tegen deze berg zou zeggen: “Ga hier vandaan en val in de zee,” dan gebeurt het absoluut! Maar denk eraan: dat kan alleen als je gelooft dat het zal gaan zoals jij zegt en er geen spoor van twijfel in je hart is. 24 Wat je in het gebed ook vraagt, je krijgt het als je gelooft dat je het al ontvangen hebt.

    Marcus 16:17-18
    17 De mensen die het geloven, zullen hieraan te herkennen zijn: zij zullen in mijn naam boze geesten verjagen, zij zullen in nieuwe talen spreken, 18 zij zullen slangen kunnen vastpakken, en als zij iets giftigs drinken, zal hun dat geen kwaad doen, zij zullen zieke mensen de handen opleggen en genezen.’

    Ik zal je preek zeker even gaan lezen Tineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In twijfel trekken wat Jezus ons leert in de Bijbel doe ik ook niet. Er zijn zeker mensen die genezen in Jezus' naam. Maar de 'show' eromheen laat zien dat genezen blijkbaar moet gebeuren om de ervaring en de kick. Ik ben heel lang bij een pinkstergemeente geweest, (inmiddels niet meer). wij toetsen thuis vrijwel altijd en bij de Pg groeide steeds meer het besef dat er iets niet 'klopte'. Naast dat er veel goede dingen zijn hoor, waren de genezingsdiensten, vernieuwingsdiensten, en de diensten van de zogenaamde profeten niet pluis. Ik ken helaas mensen die diep zijn beschadigd omdat een profetie niet is uitgekomen, mensen niet genezen zijn etc etc. Er zijn zoveel mensen die kampen met teleurstelling en onzekerheid mbt genezing en dat is denk ik niet de bedoeling. God geneest als Hij dat wil en met een doel, niet omdat wij op het podium staan en heel hard roepen, hopen en bidden om genezing. Er worden ook mensen genezen die niet perfect bidden en misschien niet eens meer kunnen bidden van geestelijke uitputting. En dan in hun plaats, pleit de heilige Geest voor hen... Corrie ten Boom zei eens zo mooi: Er was een kind die niet wist wat bidden was omdat zijn ouders dat hem niet hadden geleerd. Tot op een dag iemand hem zei; je moet bidden. Hij bad tot God het alfabet en zei: God, dan moet u er een gebed van maken... Die jongen had Rom 8 goed begrepen! Mooi Hoofdstuk trouwens dat ook goed aansluit bij dit onderwerp! (ps, ik reageer niet om perse mijn mening te geven hoor, maar wilde je het e.e.a. niet onthouden...)

    Fijn als je de preek leest, hopelijk mag het ook jou tot zegen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik (en zeker de bijbel) heb nooit over 'genezings-shows' gesproken. Die associatie is er dus automatisch als men het over handoplegging heeft. Handoplegging kan ook in kleine groepjes, of gewoon alleen met die persoon, zonder camera's, licht, dansgroepen en 1000 schreeuwden mensen eromheen.
    Het lijkt een beetje dat je mijn blog en daaropvolgende antwoorden niet helemaal goed gelezen hebt. Je zegt : En dan in hun plaats, pleit de heilige Geest voor hen... Dat zeg ik de hele tijd ook al.

    Ik heb je preek inderdaad gelezen, maar zie er geen link mee met handoplegging. Zoals ik reeds eerder aangegeven heb, zie ik dat ziekte nodig kan zijn. Daar ging het ook niet om. Wat mij door mijn blog wederom duidelijk wordt, is dat men tegenwoordig te beperkt denkt. We zeggen wel: God is machtig en niets is onmogelijk voor Hem!
    Maar als er dan opmerkingen komen (bijbelteksten liever gezegd) die beweren dat men dingen kan doen die menselijker wijs niet mogelijk zijn, dan worden er vraagtekens bij gezet. Ook wel logisch als je kijkt hoe het Woord verbogen is door de jaren heen.

    ps. wist je dat er bij de mens al een 'ingebouwd handopleggings-systeem' aanwezig is? Nee? Loop dan eens met je hoofd tegen de muur, en wat is het eerste dat je doet als je pijn voelt? (handeling, niet het geluid)
    Dit is komisch nadenkertje.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ...en zo wordt dit onderwerp door mensen op verschillende manieren benaderd en ervaren (vandaar de vele stromingen?) Je hebt gelijk hoor, ik haakte er weer anders op in, ook nav de blog van Hans, (maar dat had ik wellicht beter daar kunnen laten). En ik vind nog steeds dat, wanneer mensen ontmoedigd raken als er geen genezing plaats vindt na handoplegging (geestelijk of lichamelijk) bemoediging en kracht gegeven moet worden. Maar dat is vanuit mijn oogpunt en 'werk'. Vandaar dat ik mijn blog aanhaalde. Maar misschien iets te snel en te vrij in mijn reactie geweest...
    Grappig nadenkertje idd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De stromingen komen doordat men alleen dat uit het evangelie haalt wat men het beste uitkomt...(dat is mijn persoonlijke mening en dus niet noodzakelijkerwijs de waarheid)....:)

      Verwijderen
  9. Wat mij opvalt als het over genezingen gaat en Marcus 16 wordt aangehaald, dat men het niet heeft over iets dodelijks drinken en slangen vastpakken...
    De focus ligt altijd op de genezing.

    Wat wel zo is, is dat alles wat daar wordt genoemd, is gebeurd, bij de apostelen aan wie Jezus dit zei. Zij hebben mensen genezen door handoplegging, Paulus is gebeten door een slang en men verwachtte dat hij dood zou neervallen:
    Hand 28
    2 De plaatselijke bevolking gedroeg zich buitengewoon vriendelijk: ze verwelkomden ons en staken een vuur aan omdat het was gaan regenen en het koud was. 3 Paulus sprokkelde een grote bos dor hout en legde die op het vuur, maar door de hitte kwam er een gifslang uit kruipen die zich in zijn hand vastbeet. 4 Toen de Maltezers het beest aan zijn hand zagen hangen, zeiden ze tegen elkaar: ‘Die man is vast een moordenaar. Hij is aan de zee ontsnapt, maar Dikè wil niet dat hij blijft leven.’ 5 Paulus schudde de slang echter van zich af in het vuur en bleef volstrekt ongedeerd. 6 De Maltezers verwachtten dat zijn hand zou opzwellen of dat hij plotseling dood zou neervallen. Maar toen ze na geruime tijd zagen dat hem nog steeds niets mankeerde, veranderden ze van mening en zeiden dat hij een god was.

    In Marcus wordt niets gezegd over dat deze dingen zullen kunnen, totdat de Heer terugkomt.
    Wel staat er in Hebr 2 dat God ons het heil heeft verkondigd, dat mensen die dat van Hem hebben gehoord, het óns weer hebben doorgegeven, en zij kregen van God extra bevestiging dat het waar was, door die krachten en wonderen.
    Dat zegt de schrijver van Hebr. die dan (nog zo in de begintijd) terugkijkt:

    Hebr 2
    indien wij geen ernst maken met zulk een heil, dat allereerst verkondigd is door de Here, en door hen, die het gehoord hebben, op betrouwbare wijze ons is overgeleverd, 4 terwijl ook God getuigenis daaraan geeft door tekenen en wonderen en velerlei krachten en door de heilige Geest toe te delen naar zijn wil.

    (en nu in de volgende reactie de rest van wat ik wilde zeggen... het bericht was te lang...)


    BeantwoordenVerwijderen
  10. (vervolg)

    In Matt 28 staat als zendingsopdracht, dat Jezus alle macht heeft en met ons is tot aan de voleinding der wereld. Verkondig het evangelie aan de hele schepping, Dat is wat wij mogen/zouden moeten doen....
    En Hij heeft alle macht! Om bergen te verzetten en ieder te genezen die ziek is...
    Maar er zijn ZOVEEL teksten in de Bijbel die zo duidelijk zijn dat genezing er niet op commando zal zijn... Integendeel, er wordt dan niet eens over genezing gesproken.
    Maar wel over wat anders, in het stukje wat je zelf aanhaalt uit Rom 8.
    Daar staat aan het eind van die verzen:

    14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. 16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn. 17 Zijn wij nu kinderen, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus; immers, indien wij delen in zijn lijden, is dat om ook te delen in zijn verheerlijking.

    En die laatste zin, heeft het niet over volmaaktheid en genezing NU, maar over delen in zijn lijden.... En dan komt LATER na dit leven de verheerlijk, als je het lijden wilt aanvaarden!

    En Harry, ik zou zo graag willen dat je nu ook even de volgende verzen doorleest die erachter staan, want de erfenis van ons als gelovigen, alles wat God ons wil geven en zal geven, dat is er niet allemaal NU.
    Er is iets uitgezonderd, wat er NU nog niet voor ons is, maar pas straks.
    En dat is ons lichaam, netzo onderworpen aan de vruchteloosheid als hele schepping nu nog is.
    En we zuchten als we denken aan die verlossing!!

    Hoe kan dat er staan als we alle mensen hier op aarde kunnen genezen - als we maar genoeg geloof ervoor hebben?
    De Bijbel is hier zo duidelijk over lijden van Gods kinderen,,,, en we verachten de verlossing van ons lichaam, als wij als zonen van Hem geopenbaard worden, als Hij terug zal komen...
    Dan is de vruchteloosheid (frustratie betekent dat eigenlijk ) voorbij.
    En voor alle gelovgen die hier nu zo onmetelijk lijden, kan ik niet wachten tot dat moment aanbreekt.
    En tot die tijd lijd ik met hen mee...

    Rom 8
    18 Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. 20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. 22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. 23 En niet alleen zij, maar ook wij zelf, [wij,] die de Geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de verlossing van ons lichaam. 24 Want in die hoop zijn wij behouden. Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet? 25 Indien wij echter hopen op hetgeen wij niet zien, verwachten wij het met volharding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uit alle tot nu toe gegeven reacties proef ik dat jullie er allemaal vanuit gaan dat het de mens is die iemand anders WIL genezen en het DAAROM ook doet. Ik kan alleen maar herhalen wat ik de hele tijd al heb gezegd: het circus idee van genezing werkt niet en daar heb ik het ook nooit over gehad. Ik heb het continue over de mens GELEID DOOR DE HEILIGE GEEST. 'Alles uit het vlees leid tot de dood', daar kan dus ook geen genezing vandaan komen. Als er al iets duidelijk is geworden, dan is het dat deze generatie gelovigen niet te overtuigen is dat er met behulp van de Heilige Geest genezing kan en zal plaatsvinden door handoplegging. En nee, niet iedereen zal genezen worden. En nee, jij doet het niet zelf, je bent op dat moment het 'gereedschap' van de Heilige Geest.

      God heeft ons geschapen met een vrije wil. Anders hadden we ook niet zoveel verschillende geloven op de aarde. Anders valt dezelfde bijbel niet op zoveel verschillende manieren uit te leggen. Dan lazen we allemaal hetzelfde.

      Ik geloof er niet in dat God ons hier nu alleen maar ellende en ziekte zal geven. Ik geloof in de hoop van genezing, in de hoop dat de Heilige Geest inderdaad in ons woont en Hij de kracht van God laat zien op deze aarde. De aarde die Zijn Hand zo nodig heeft. Maar dat ben ik ;)

      Verwijderen
    2. Beste Harry,

      wat ik jammer vind in je reactie hierboven dat je inhoudelijk eigenlijk niet in gaat op wat er bijvoorbeeld staat in Romeinen 8 over het lijden wat er is, en het lichaam van de gelovige dat nog STEEDS onderworpen is aan de vruchteloosheid....

      Je zegt dat het er niet om gaat dat JIJ mensen wil genezen, maar dat he een werktuig bent van de Heilige Geest .... die wil dat de mensen worden genezen; wij als gelovigen zouden ons moeten laten gebruiken om de Geest door ons heen dat werk te laten doen.

      Over de Geest die in ons is, Hij is een onderpand van onze erfenis staat er in Romeinen 8, jij haalt dat ook aan.:)
      Maar een onderpand is een soort voorschot, het betekent dat we nog niet alles hebben ontvangen. En dat is zo want wij zuchten in ons lichaam staat er... en de Geest in ons zucht méé....

      DAT is wat m.i. de Geest doet nu in deze tijd.
      Anders stond er wel iets heel anders in dat stukje... Bv Wij zuchten in ons lichaam maar de Geest zal een gelovige sturen door wie Hij kan werken en Hij ons kan genezen... (al is God soeverein om te genezen op een moment dat Hij dat wil)

      En je zegt: "Ik geloof niet dat God ons alleen maar ziekte en ellende geeft,...."
      Eigenlijk bedoel je te zeggen dat jij dat niet wil. Je wilt hier geen ellende en ziekte... Nou, ik ook niet! (En het is ook niet God, maar de satan die ervoor zorgt dat wij hier lijden, al staat God het toe...)
      Maar voor volmaaktheid wat dit lichaam betreft, zal ik nog even geduld moeten hebben en met mij vele anderen (met wie de Geest ook mee zucht in dat verlangen naar het kunnen afleggen van alle zonde en ziekte,,,,)

      Verwijderen
    3. Over Romeinen 8. Wat houd dat lijden volgens jou dan in? Moet iedereen dus (lichamelijk) lijden, anders krijgt hij/zij niet de beloning of de erfenis die een ander krijgt? Als dat er inderdaad staat dan mag je nu wel gaan bidden dat ik iets aan mijn lijf en/of leden krijg, want ik wil die erfenis niet missen.
      Of bedoelt men iets anders met het lijden en de vruchteloosheid die je beschrijft?

      En wat dan als we iets eerder lezen in Romeinen 8:
      10 Als Christus in u woont, is uw lichaam weliswaar onderworpen aan de dood door de zonde, maar de Geest is uw leven, omdat God u als rechtvaardig beschouwt. 11 Als de Geest van God in u woont, heeft dat ook gevolgen voor uw lichaam. God heeft Jezus uit de dood opgewekt. Wel, doordat zijn Geest in u woont, zal Hij ook uw sterfelijke lichaam levend maken.

      Daar staat niet dat het nog moet gebeuren, maar dat het al gebeurd IS als de Heilige Geest in je woont. En er staat toch letterlijk dat je sterfelijke lichaam levend gemaakt wordt.....Waarschijnlijk kunnen we hieruit dan opmaken dat iedereen nog steeds zijn eigen zin doet, anders zou je dus niet sterven.

      17 En als wij Gods kinderen zijn, krijgen wij ook wat ons, als zijn kinderen, toekomt. Wat God aan zijn Zoon Jezus Christus geeft, zal Hij ook ons geven. Als wij hetzelfde lijden doormaken als Hij, zullen wij ook dezelfde heerlijkheid krijgen als Hij. Verder is de Geest dus geen 'onderpand' maar een levend wezen wat in het nu en het heden Zijn werk in jou doet. Een onderpand zoals jij het noemt sluimert tot het tijd is om in actie te komen. Maar de Heilige Geest die in je zit doet meer dan je denkt.

      26 De Geest helpt ons in onze zwakheid. Wij weten niet eens hoe wij moeten bidden. Daarom behartigt de Geest onze belangen met verzuchtingen waarvoor geen woorden zijn. 27 En God, die weet wat er in ons hart leeft, begrijpt wat de Geest bedoelt. Wat Hij voor de gelovigen vraagt, is in overeenstemming met Gods wil. 28 Eén ding weten wij: voor wie Hem liefhebben laat God alles meewerken voor hun bestwil, want Hij heeft een plan met hen.

      Wij krijgen dus de volledige erfenis. Ten eerste is die al aan Jezus vergeven, ten tweede zullen er weinig mensen zijn die moeten lijden als Jezus deed. (al zou je nu inderdaad kunnen zeggen dat steeds meer mensen ontzettend erg moeten lijden om hun geloof in Christus).

      Jij gelooft dus dat God ziekte en ellende voor ons wil. Dat wij moeten lijden om gelijk te zijn aan Jezus, Zijn Zoon. Die juist op deze aarde gekomen was, om ons van het lijden te verlossen? Hoe heeft God de wereld gemaakt? Met ziekte? Met ellende? Met narigheid? Of heeft God de wereld zonder al die ergernissen gemaakt? Lees Genesis hier nog even over door.

      En ik blijf inderdaad weigeren te geloven dat God ons alleen maar ziek en zwak wil hebben. Daarmee zeg ik niet dat mensen die ziek en zwak zijn minder zijn dan een ander. Dat heb ik nooit gezegd en zal ik ook nooit beweren. God laat ziekte toe, ja. Maar ook dat had ik volgens mij al gezegd....

      20 De hele schepping is namelijk onderworpen aan dood en verval, hoewel niet uit eigen vrije wil. God heeft dat gedaan als gevolg van de zonde. Maar er is hoop!

      Hoe was die zonde ook alweer gekomen?

      Ik neem graag Romeinen 8 een keer één op één met je door. Nooit verkeerd om diverse inzichten samen te brengen. We kunnen altijd van de ander leren.

      Verwijderen
  11. Ik zie nog een raar typefoutje...:
    ... en we verachten de verlossing van ons lichaam, dat moet natuurlijk zijn: we verwachten de verlossing van ons lichaam...

    BeantwoordenVerwijderen

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...