zaterdag 7 september 2013

Eenvoudig eenvoudige

Psalm 116:6  de HEER beschermt de eenvoudigen, machteloos was ik en hij heeft mij bevrijd.

Het woord eenvoudig klinkt makkelijker dan dat het in de praktijk uitwerkt. Alles lijkt eenvoudig.
Toch denken we nog steeds te moeilijk. Waarom moeten we een grote auto hebben? Waarom moeten we veel verdienen en dus ook veel werken? Heeft ons gezin aan geld alleen genoeg, of hebben ze ook liefde van beide ouders nodig? Is het leven wel zo eenvoudig of toch niet? Maakt geld en rijkdom echt wel gelukkig?

Spreuken 16:19  Beter in eenvoud leven met de armen dan de buit verdelen met hoogmoedigen.

Als mensen jong zijn, kind zijn, dan zijn ze met weinig tevreden. Hoe vaak zie je niet dat een kind dat zijn eerste verjaardag viert, meer bezig is met het inpakpapier als met het cadeau zelf ! Ik ben dan geneigd om te vragen waar het dan fout gaat in het leven. Kijk maar eens als ze tien jaar ouder zijn. Dan is het papier het eerste wat de hoek in gaat. En als je er weer tien jaar bij doet, dan veranderd het verlanglijstje ook weer drastisch. 

De schoonheid van eenvoud
Prediker 7:29  Alles wat ik vond is dit: de mens is een eenvoudig schepsel. Zo is hij door God gemaakt, maar hij heeft talloze gedachtespinsels.

In dit gedeelte uit Prediker lezen we ook terug dat we eenvoudig beginnen, en door onze eigen gedachten gaan we - plat gezegd - moeilijk doen. Niet dat nergens over na hoeft te denken, maar de plannen die we maken gaan vaak  net iets verder dan we aan kunnen. Hierdoor creëren we voor onszelf een extra stress factor. Meerderen trouwens. Als we ons doel niet lijken te halen komt er ook nog eens tijdsdruk bij. We voelen ons minderwaardig, want we hebben óns doel niet gehaald. En als ik je dan vraag of dat doel wat jijzelf gesteld hebt, realistisch was en überhaupt wel het doel dat voor jou weggelegd is? Zijn we dan nog steeds zo standvastig in onze keuze? Wij kunnen wel een mooi groot huis willen hebben, maar wat als je doel is om andere mensen te onderwijzen op een plek waar je blij mag zijn met een 2-kamer appartement? Heb je dan ook gefaald als je gehoor geeft aan dat doel, die roeping?

We zijn maar eenvoudige mensen. Laten we het leven niet moeilijker maken dan nodig is. Zelf heb ik de ervaring dat als ik ergens tegenop zie, dat ik het tegen de Vader, tegen God vertel. Ik leg de situatie dan in Zijn handen. Dat betekend niet dat ik helemaal niets meer hoef te doen, maar het is wel zo dat het de druk wegneemt. Je hebt het de Vader verteld, Hij zorgt voor de rest. En denk je nu :" Tja, das lekker makkelijk" , dan kan ik alleen maar zeggen : "Inderdaad. Wij zijn maar eenvoudige mensen, en we houden van makkelijk. In de Bijbel staat voor elke situatie wel een antwoord. Waarom dan zelf weer eens het wiel uitvinden?"

Psalm 19:8 De wet van de HEER is volmaakt: levenskracht voor de mens. De richtlijn van de HEER is betrouwbaar: wijsheid voor de eenvoudige.

2 opmerkingen:

  1. Je schrijft het zo eenvoudig, Harry! Wij mensen maken het gewoon vaak veel te moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke eenvoudige blog! Eenvoudig, maar wel met diepgang. Ik was ook wel iemand die alles perfect wilde hebben. Wat een gestress wat dat zeg! Sinds mijn zoontje geboren is, ben ik veel relaxter. Ik leer ontzettend veel van hem. Blij zijn met het weinige, kunnen genieten van het kleine. Hoe heerlijk is dat? Ik wil nog steeds wel dingen goed doen, maar niet meer ten koste van.

    BeantwoordenVerwijderen

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...