zondag 1 september 2013

Wie moet je nu volgen?

Kennen jullie dat gevoel ook? Op een gegeven moment gebeurd er zoveel om je heen dat je soms even de weg een beetje kwijt bent. Iedereen verteld van alles en wat is eigenlijk waar?

Waar veel mensen in de val lopen, is dat men 'mensen' gaat volgen in plaats van Jezus.
Christus is ons voorbeeld, niet de mensen die over Hem vertellen. Hoe goed zij hun best ook doen, ook dat zijn mensen die het fout kunnen hebben. Laat je leiden door God en Zijn Zoon Jezus. Op die manier zul je je doel behalen.

Natuurlijk is het goed om voeding van andere mensen te krijgen, maar blijf het wel zelf toetsen aan de Waarheid. Blijf niet passief luisteren naar anderen, maar controleer ook zelf in de Bijbel of het ook inderdaad zo beschreven staat. Naar mijn idee zakt het geloof steeds verder weg omdat mensen vaak blindelings maar aannemen wat er verteld wordt, en zelf niet meer de moeite nemen om het na te lezen. 
Efeziërs 5:1 Volg dus het voorbeeld van God, als kinderen die hij liefheeft
Efeziërs 15-17 Let dus goed op welke weg u bewandelt, gedraag u niet als dwazen maar als verstandige mensen. Gebruik uw dagen goed, want we leven in een slechte tijd. Wees niet onverstandig, maar probeer te begrijpen wat de Heer wil.

Dat laatste is natuurlijk wel heel erg moeilijk. Proberen te begrijpen wat de Heer wil. Hoe kom je daar achter? Daar heb je toch juist andere mensen voor nodig? 
Andere mensen kunnen je een zetje in de richting geven (als ze door God aangestuurd worden) maar je moet de uiteindelijke richting toch van God zelf horen. Hij spreekt tegen iedereen, dus ook tegen jou. Vaak denken we dat we niet goed genoeg zijn en dat God daarom niet tegen ons spreekt. Dan heb ik nieuws voor je, Hij spreekt ook tegen jou ! Je moet er soms alleen even de tijd voor nemen. God heeft ons allemaal gemaakt, en nog wel naar Zijn evenbeeld, en dan zou Hij niet met jou praten? Dat is hetzelfde als dat jij geen woord tegen jezelf zegt. Omdat degene die tegen jou praat (jij dus) meer waard zou zijn als degene die luistert (jij dus). Als ik het zo zeg klinkt het niet echt logisch toch? Dus God spreekt ook tegen jou!

Neem de tijd om naar de Vader te luisteren, en volg Hem. Laat je verrassen door wat er dan allemaal kan gebeuren in je leven !

7 opmerkingen:

  1. Ja, andere mensen geven me soms een zetje. Maar het is toch heel persoonlijk. Dat zal het blijven en met een Gids als Jezus verdwaal zelfs niet in het donker.

    mooie blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hele mooie blog! heel duidelijk ook. Jezus moeten we volgen en niemand anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar, ik ben nu aan het lezen in een boek van Bob George: Echt christendom, en het is een enorme zet voor mij in de goede richting. Soms ben je gewoon even de weg kwijt door alle christen doe -boeken en programma,s en draait het niet meer om Jezus Christus. Ook als je het elke keer in de prediking hoort dat we bijv. "als kerk al veel verder hadden kunnen zijn, als wij ons maar meer lieten gebruiken", steekt de twijfel de kop op en kun je al gauw in een activistisch wettisisme vervallen. Ik zie het om me heen heel veel en moet oppassen dat ik er niet in mee wordt gezogen(omdat je de veroordeling van je broeders en je zusters voelt) maar aan God blijf vragen wat voor mij in mijn situatie van toepassing is. Dit artikel is weer een goede zet in de richting;) en aan Gods genade wil ik niet twijfelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet zozeer mensen nodig, wel de Bijbel. Op die manier spreekt God vooral tegen ons. Een vereiste is rust in hoofd en hart en vrede...

    BeantwoordenVerwijderen

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...