zondag 1 september 2013

Ellebogenwerk

Spreuken 3: 31-32
Wees niet jaloers op iemand die met ellebogenwerk in deze maatschappij vooruitkomt. Dat mag geen voorbeeld voor je zijn. Van zo iemand heeft de HERE een afkeer. Vertrouwelijk omgaan doet Hij alleen met mensen die oprecht zijn.

Komen we dat allemaal niet bijna dagelijks tegen?
Mensen op het werk die eerder promotie maken, mensen die een baan krijgen die jij had willen hebben, en dat alleen omdat ze zich naar voren geduwd hebben. Jij bent beter gekwalificeerd, maar omdat je het niet aan de grote klok hangt wordt je voorbij gelopen door anderen die er niet moeilijk over doen om zichzelf aan te prijzen. Soms kan dat best heel frustrerend zijn. De kans is ook groot dat je de volgende keer zelf ook wat breder gaat staan en jezelf wat meer op de voorgrond gaat zetten. Het is moeilijk om er in zo'n situatie over na te denken, maar onthoud dat de Vader niet kijkt naar wie vooraan staat.

Weet dat het helemaal niet nodig is. In elk geval niet bij God de Vader. "De eersten zullen de laatsten zijn en de laatsten zullen de eersten zijn". Met je ellebogen werken heeft hier dus juist een averechts effect.

Wat is het omgekeerde van ellebogenwerk? Omarmen ! Wat is het gevolg van omarmen? Respect en liefde. Waar ellebogenwerk afgunst en boosheid veroorzaakt, breng je met omarmen respect en liefde.

Als iemand zich met de ellebogen naar boven werkt, omarm hem of haar dan. Dat weerhoud ze er ook van verder naar boven te klimmen.

4 opmerkingen:

  1. mooi stuk om over na te denken op deze zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik begrijp wat je bedoelt, alleen vind ik jouw voorbeelden geen ellebogenwerk.
    ellenbogenwerk is volgens mij dat je ten koste van anderen jezelf omhoog werkt.
    als ik mijn kwaliteiten aanprijs, waarbij ik dus mezelf verkoop in de hoop promotie te krijgen en daarbij niet negatief over een ander praat, dan doe ik volgens mij niet aan ellenbogenwerk. dat jij dan wellicht betere kwaliteiten hebt en geen promotie krijgt, dat komt dan eerder doordat je niet assertief genoeg bent om voor iets beters te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp wat je bedoelt. Om het iets duidelijker te stellen: mensen die over hun kwaliteiten praten, maar op de werkvloer alleen maar achter de koffie zitten bijvoorbeeld. Je hebt altijd harde werkers die niet veel zeggen, maar aan hun werk kun je zien wat ze waard zijn. Bij sommige mensen kun je dat niet zien, hoor je het alleen van hen zelf. Dat soort zaken bedoel ik. De boodschap is om niet boos te zijn op die mensen. De Vader kent je kwaliteiten, je hoeft je voor Hem niet te bewijzen. Wel dien je te gehoorzamen.

      Verwijderen

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...