woensdag 5 maart 2014

Hoe overtuigd ben jij?

Overtuiging.....wat is het eigenlijk?
Mensen zijn vaak van veel dingen overtuigd. Hoe vaak zeggen we het niet? "Ik ben er van overtuigd dat...." En dan heb je natuurlijk nog de overtreffende trap:"Ik ben er heilig van overtuigd dat...."

Is elke overtuiging die we hebben ook inderdaad waar? De dirigent van ons koor zegt wel eens: "Het is niet erg als je vals zingt, als je het maar met overtuiging doet." Waarom? Omdat het de mensen in de zaal dan vaak niet eens opvalt.

Maar waar ben jij van overtuigd? Ben je overtuigd van je eigen kunnen op het werk? Of ben je er van overtuigd dat de economie weer aan zal trekken binnenkort? Ben je er misschien van overtuigd dat die buurman van jou iets gedaan heeft wat niet door de beugel kan? Ben jij overtuigd van je eigen geloof? Ben jij overtuigd van het evangelie? En wat heb je er voor over?

Daniël was van kinds af aan opgevoed met de gewoonten van zijn volk. Zijn dagen hadden net zo'n routine als de dagen van ons nu. Opstaan, aankleden, verzorgen, eten, spelen / leren / werken, en ga zo maar door. Daar kwam een einde aan toen hij als tiener mee werd genomen naar Babel. Een ander land, andere gewoonten, andere goden. Hij werd  in drie jaar klaargestoomd om aan het hof van koning Nebukadnezar te dienen. Tijdens de opleiding kregen ze het beste voedsel en wijn uit het land. Daniël wilde zich aan de reinheidsvoorschriften van zijn eigen volk houden, en vroeg of hij wat anders mocht eten. Nadat hij er een uitdaging van had gemaakt door te zeggen dat men na tien dagen zijn uiterlijk te vergelijken met dat van de mensen die wel van de koninklijke tafel aten, en het bleek dat hij er gezonder en sterker uitzag, was het toegestaan om zijn eigen voedsel te eten. (Daniël 1:8-16)

Het voorgaande stukje lijkt niet zoveel om het lijf te hebben. Denk je echter eens in, dat je in een vreemd land bent, ontvoerd, verstoken van huis en haard. Je bevind je letterlijk in het hol van de leeuw, het paleis van de vijandige koning! En gelijk bij de eerste mogelijkheid houd Daniël voet bij stuk, hij blijft zijn eigen overtuiging trouw. Als hij op dit moment al een beetje water bij de wijn gedaan zou hebben, dan was het hele verhaal van Daniël anders gelopen.

Later in dit boek van Daniël kunnen we lezen dat er verschillende samenzweringen tegen hem gesmeed werden. Tenslotte ook direct tegen zijn geloof. Ook hierin verzwakte hij niet en bleef God trouw, bleef vasthouden aan zijn overtuiging. Ook al betekende dat dat hij opgepakt werd, en zoals we weten in de leeuwenkuil gegooid werd. (Daniël 6)

Als ik dat verhaal zo lees, dan denk ik wel eens:"Hoe sterk is mijn eigen overtuiging? Als ik voor de leeuwenkuil sta, blijf ik dan bij mijn overtuiging, of zou ik die wat bijstellen zodat ik de leeuwenkuil zou ontlopen?".

Hoe hebben christenen dat in het verleden gedaan? Zijn ze altijd vast blijven houden aan hun geloof? En heb jij een rotsvast vertrouwen (Mattheüs 7:24) en een onbegrensde overtuiging? Welke prijs zou jij betalen voor je overtuiging? Of wat moet een ander jou betalen om je van gedachten te laten veranderen?

1 opmerking:

  1. Dank je wel Harry! Een blog om over na te denken. Daar ben ik mee bezig :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Aanbevolen post

Elke dag sterven we.

De bijbel staat vol met geweldige teksten. Teksten voor bemoediging, voor troost, hoop, of gewoon om je geluk te delen. Maar de bijbel beva...